Allra högst upp i Stadsmuseet finns två små bostadsrum. Här bor en familj med två barn. Fönstren vetter ut mot trapphuset inne i byggnaden.
Det är kring sekelskiftet 1900. Här i två rum bor familjen Pihlqvist: mamma Charlotta Albertina, pappa Olof och barnen Selma och Gustav. I trapphuset kånkar, stånkar, springer och hoppar de.
I en kakelugn i ett av rummen hittar du en fiffig manick som underlättar livet i den lilla bostaden: en inmurad vedspis. Spisen har två ”plattor” för matlagning och en liten ugn. Rummet fungerar som vardagsrum, kök och sovrum – praktiskt för de som bor trångt och har knappa resurser.
Familjen Pihlqvist hade tur som fick hyra rum här i Södra stadshuset. De bor trångt men många stockholmare bor sämre.